Standard : Tworzenia Rady Działalności Pożytku Publicznego (RDPP)
Standard tworzenia RDPP związany jest przede wszystkim z procedurą wyborów. Istotne jest zachowanie określonej procedury wyborów, gwarantującej nie tylko ich powszechność, ale także ich jawność i przejrzystość. Właściwie przeprowadzone wybory mają ogromny wpływ na jakość pracy RDPP, a także na jej postrzeganie i znaczenie w środowisku organizacji pozarządowych i w samorządzie regionalnym.
Poniższe pytania obejmują procedurę tworzenia RDPP od momentu rozpoczęcia procesu wyborów – pomijamy etap przygotowywania uchwały o trybie powoływania RDPP.
Osoby wybrane do RDPP ze środowiska pozarządowego zostały wybrane, przynajmniej częściowo w powszechnych wyborach, otwartych dla wszystkich organizacji pozarządowych działających na terenie województwa.
Wybory uwzględniały podział terytorialny (np. poprzez utworzenie subregionów/okregów wyborczych, z miastem wojewódzkim jako oddzielnym obszarem)
Wybory były organizowane, po konsultacjach zasad wyborów z organizacjami z terenu województwa, w porozumieniu z ustępującą RDPP.
Osoby ze środowiska organizacji pozarządowych kandydujące do RDPP musiały uzyskać, co najmniej 10 rekomendacji dla swojej kandydatury od organizacji pozarządowych.
Wybory były poprzedzone kampanią informacyjną, która pozwoliła na poznanie dotychczasowej działalności w sektorze pozarządowym osoby kandydującej do RDPP (np. informacja o kandydacie/kandydatce było dostępna na stronie internetowej organizatora wyborów, podczas wyborów odbyła się prezentacja osób kandydujących do RDPP, itp.).
Liczba kandydatów/kandydatek do RDPP, na których jedna organizacja mogła oddać głos podczas wyborów, nie przekraczała 50% liczby wszystkich przedstawicieli/przedstawicielek organizacji, którzy mieli zostać wybrani do RDPP.
(Przykład: Jeśli do RDPP jest wybieranych 10 przedstawicieli organizacji pozarządowych, każda organizacja głosując może oddać głos na maksymalnie 5 kandydatów/kandydatki)
Przed powołaniem RDPP upowszechniono w środowisku organizacji pozarządowych informacje nt roli i zasad działania RDPP (definicje, cele, zadania, skład, podstawy prawne, prawa i obowiązki, sposób powołania, zakres i formuła działania).
Przed powołaniem RDPP upowszechniono wśród przedstawicieli/przedstawicielek sejmiku województwa i urzędu marszłakowskiego i urzedu wojewódzkiego informacje nt roli i zasad działania RDPP (definicje, cele, zadania, skład, podstawy prawne, prawa i obowiązki, sposób powołania, zakres i formuła działania).
W RDPP znalazły się organizacje reprezentujące różnorodne branże występujące w danym województwie.
W RDPP zasiadają radni sejmiku obecnej kadencji.
W skład RDPP wchodzą przedstawiciele/przedstawicielki urzędu marszałkowskiego, współpracujące z organizacjami pozarządowymi.
W skład RDPP wchodzi Pełnomocnik marszałka ds. współpracy z organizacjami pozarządowymi.
W skład RDPP wchodzi pełnomocnik ds. organizacji pozarządowych wojewody (w przypadku gdy nie ma pełnomocnika inny pracownik urzędu wojewódzkiego związany ze współpracą z organizacjami pozarządowymi)
PRZYGOTOWANIE CZŁONKÓW/CZŁONKIŃ RADY DO PRACY
Osoby, które zostały wybrane do RDPP przeszły jednodniowe szkolenie z zakresu podstaw prawnych funkcjonowania organizacji pozarządowych i województwa oraz elementów pracy w zespole (w tym komunikacji).
Każda z osób wybranych do RDPP otrzymała tzw. pakiet startowy zawierający m.in.: regulamin RDPP, standard działania RDPP, standardy współpracy, ustawę o pożytku publicznym i wolontariacie, program współpracy województwa z organizacjami pozarządowymi, ustawę o samorządzie województwa, bazę danych organizacji, listę teleadresową urzędu marszałkowskiego, sprawozdanie z działalności poprzedniej kadencji RDPP, itp.
Odbyło się spotkanie nowo wybranych członków i członkiń RDPP z osobami zasiadającymi w RDPP w poprzedniej kadencji